Vanliga frågor

Vad ska barnet ha på sig på lektionen?
Av säkerhetsskäl vill vi att barnen har tighta kläder på sig, så att inget tyg är i vägen när de gympar.

På kurserna Gymnastik speed, grundträning, grundträning Äldre, fortsättning och avancerad har vi krav på hel gymnastikdräkt/body. Även detta är av säkerhetsskäl. Barnen gör övningar som kräver nära ledarpass, har de då kläder som inte sitter åt finns en risk att ledaren inte kan passa på ett säkert sätt, och inte heller ser om övningen utförs korrekt. Det ska inte heller vara några kjolar på dräkten, en liten volang är ok.

På samtliga kurser vill vi att barnen är barfota. Det är bäst för både kroppsuppfattning, grepp och balans. Om en sko ändå önskas skall denna vara tunn och med gummisula. Alltså inga joggingskor eller dansskor med lädersula.

Långt hår ska vara väl uppsatt, båda av instruktions- och säkerhetsskäl.

Hur vet jag om kläderna är tillräckligt tighta?
Gör upp-och-ner-testet! Sitter kläderna tight på kroppen när ditt barn är upp och ner? Dvs smiter linnet åt utan att kasa ner i armhålorna och sitter tightsen kvar på benet? Vi vill inte heller att det glipar mellan linne och tights så vi råkar riva barnet på magen när vi passar.

Löst tyg som shorts, tyllkjolar (en mindre kort volang på dräkten är ok), t-shirts som inte sitter tight, bylsiga mjukisbyxor etc. ber vi er undvika, då barnen snurrar och är upp och ner och vi passar barnen mycket och nära.

Kan mitt barn gå i en äldre grupp?
Vi gör inga undantag när det gäller att ta in yngre barn i grupper än den ålder kursen är avsedd för.

Kan syskon gå tillsammans?
Det går bra att syskon går i samma grupp som det yngre syskonet. Däremot är det inte säkert att storasyskonet uppskattar kursen då den är utformat för barn i lillasyskonets ålder.

Kan mitt barn ta igen missad lektion?
Vi erbjuder inte “ta-igen-lektioner” av flera orsaker. Främsta orsaken är att vi vill ha stabilitet i våra grupper och så lite omsättning som möjligt på barnen så att det skapas lugn och trygghet som är bästa plattformen för lärande och självkänsla.

För de allra flesta barn är det extremt viktigt att det inte sker förändringar för att de ska trivas så bra som möjligt och genom det våga utvecklas motoriskt och socialt. Även logistiskt blir det väldigt svårt att erbjuda med över barn i 70 grupper på 8 olika nivåer och i princip är nästan alla borta åtminstone en gång under kursen av olika anledningar.

När är sista betaldag?
Sista betaldag för kurser om 8 tillfällen är alltid fredagen innan kursstartsveckan. T.ex., om det är kursstart vecka 3 så är sista betaldag fredagen i vecka 2. Kurser som löper över hela terminen (16 tillfällen) har sista betaldag fredagen två veckor innan kursstartsveckan.

Kan man avboka en kurs, anmälan är ju bindande?
Anmälan till en kurs är bindande och vi mailar alltid en kallelse så snart anmälan gått igenom. Avanmälan måste göras senast två veckor (14 dagar) innan kursstart och sker via e-post till info@lidingogymnastikskola.se.

Har avanmälan gjorts i tid debiteras ingen avgift. Avanmälan fram till en vecka (13-7 dagar) före kursstart debiteras 480 kr, vid avanmälan senare än en vecka före kursstart debiteras full avgift.

Inför höstterminen ser avbokningsreglerna annorlunda ut för Gymnastik speed, fortsättning och avancerad. Läs mer om detta i våra villkor och regler.

Hur länge kan man stå i kö?
Vi har ingen gräns, det går bra att stå i kö till pågående kurser eller specifika grupper, så snart det blir en plats där hör vi av oss via mail.

Står man i vår generella kö nås man av mail inför de kursstarter vi har platser kvar. Det går då att tacka nej till plats utan att man tappar sin plats i kön. Vill du att vi tar ditt barn ur kön är det bara att du mailar oss.

Har mitt barn som går en garanterad plats till nästa kurs?
När kursen börjar lida mot sitt slut mailar vi ut en förfrågan om fortsättning till de som går. Svarar man ja inom den angivna svarstiden så har man en garanterad plats till nästa period.

Blir det samma tid och plats nästa kurs?
Vi skapar våra grupper utifrån de anmälningar vi får in. Det är ett enormt pussel som ska läggas, då många har flera önskemål, som vi i största möjliga mån försöker tillgodose. Så snart schemat till nästa kursstart är lagt så mailar vi en kallelse och bekräftar tiden.

Mitt äldsta barn går en kurs som löper över hel termin, kan jag dra syskonrabatt för mitt andra barn som går en kurs om åtta tillfällen?
Ja, dra rabatten och ange storasyskonets namn och kurskod.

Varför är det inte alltid bra att gå med en kompis?
Vi förstår att barnen tycker om att göra något kul tillsammans med sin kompis, men om man vill lära sig gymnastik är det inte alltid lämpligt att man går med en kompis.

Oftast så tappar barnen koncentration, ju fler kompisar som går i samma grupp, desto svårare blir det för barnen att koncentrera sig på de övningar som ska göras på lektionen.